Skip to main content
Til toppen
Rask levering i hele verden Fri frakt over 1500,-

Pakkeliste for topptur på randonee-ski

Denne pakkelisten er beregnet på toppturer med randonee-ski i fjellet. Du må selv vurdere hva og hvor mye du trenger avhengig av turens lengde, temperatur og værforhold. Oppdatert 17.04.23

 

Om vekt og utstyr
 

  • Velg utstyr med lav vekt og som tar liten plass (komprimerbarhet). Mindre slit gjør turopplevelsen bedre og reduserer risikoen for skader og ulykker. Uhell skjer oftest på returen fordi man er sliten. Lav vekt gir mer energi og overskudd når avgjørelser skal tas. Lav vekt må ikke gå ut over sikkerheten, og du må vurdere hva du tar med deg avhengig av hva slags tur du skal på. Langtur krever mer enn en kort tur fra hytte.
     
  • Fellesutstyr: Alle må ikke ta ha med selg alt. Vurder hvilke ting dere kan dele på og bære.
     
  • Gjenbruk: Brukt turutstyr kan fungere utmerket!
    - Prøv flere typer støvler. Når du vet hva du skal ha kan du gjerne kjøpe brukt.
    - Impulskjøp øker sjansene for bomkjøp. Spør andre om råd!
    - Planlegg kjøp! Dyrt utstyr er ofte rimeligere sent på sesongen eller hvis du er tidlig ute.
     
  • Velg klær og utstyr med høy kvalitet og slitestyrke. Jo lengre du bruker tingene dine, jo bedre er det både for lommeboka og naturen.

 

1. På kroppen når du går

 

Overkropp

  • 1) Sports-BH: Ull-bh (kalde dager). Tynn syntet-BH som tørker lett (varme dager)
  • 2) Netting trøye m/ høy hals og glidelås innerst mot huden for å isolere OG ventilere fukt vekk fra kroppen. Lett å justere i halsen m/ glidelås, du slipper å ta buff av/på (stor fordel når du har på hjelm). Hvorfor netting innerst?
  • 3) Netting trøye m/ rund hals utenpå netting med høy hals. Èn nettingtrøye for hver 5. kuldegrad. Hvorfor netting innerst?
  • Alternativ: Ulltrøye med høy hals og glidelås. Kan droppes dersom du har to nettingtrøyer og dunjakke. Har du med ulltrøye, trenger du kun 1 stk netting med rund hals under.
  • Alternativ: T-skjorte: Lett, syntetisk (varme dager). Kombiner gjerne med nettingtrøye under. Husk solkrem faktor 30-50 i høyfjellet – også under nettingen!
  • 4) Skalljakke:

    A) Ventile jakke: Mann – Dame. Ventilerer fukt vekk fra kroppen svært godt, spesielt i kombinasjon med Super Thermo nettingtrøye. Tåler våt nedbør. Lett jakke, ideell for dagstur på rando på varmere dager.

    B) Expedition jakke: Mann – Dame. Ventilerer fukt vekk fra kroppen svært godt, spesielt i kombinasjon med Super Thermo netting under. Tåler mye våt nedbør og rufsevær. 4-veis stretch gir god bevegelighet når man klatrer. Myk og behagelig. Litt tyngre enn Brynje Ventile jakke, men gir optimal beskyttelse på tøffe rando- og toppturer i høyfjellet, samt kalde ekspedisjoner på fjellski. Benyttes av ansatte i Norsk Polarinstitutt, guider på Svalbard, i Antarktis og på klodens mest ugjestmilde steder.

  • 5) Dunjakke med hette. Er du i tvil – velg en tykk og god dunjakke!

 


Nedentil

  • Truse: Tynn, syntetisk som tørker kjapt og ikke sklir opp i ræva. IKKE bomull.
  • Netting stilongs, lang innerst mot huden (kalde dager). Netting stilongs 3/4, kort (varme dager). Brynje Arctic kan benyttes på virkelig kalde turer (- 20 eller kaldere).
  • Ull-boxer utenpå nettingen: Mann – Dame. Holder deg varm på rompe/lår.
  • Skallbukse: Lett, vind- og vanntett. Luftemulighet langs hele yttersiden av beina. Vide bein nederst som går utenpå støvlene. Størrelse: Du MÅ ha plass til flere lag under, spesielt på baken. Trange skallbukser er ikke sexy – de gjør deg kald!
  • Alpinsokker, lange: Tykke for vinter – tynnere til vårski

 

Hode og hender

  • Lue: Arctic light hat (varme dager) – Arctic hat (kalde dager)
  • Buff: 1 lett ullbuff & 1 vanlig buff i bomull etc. Bruk også til å binde skituppene sammen når de henger på sekken.
  • Hansker – du trenger minimum 1) og 3):
    – 1) Tynne skihansker – i varmt vær med vekslende vind. Hindrer gnagsår, gir godt grep  om stav og isøks.
    – 2) Hummerhansker/ split mitt – holder fingrene mer samlet og isolerer på kalde dager.
    – 3) Vindvotter m/ tovede ullvotter inni: Svært viktig som sikkerhet! Gjør deg varm fordi fingrene holdes samlet.
  • Solbriller. Gjerne brebriller. Må dekke godt på sidene. På vårskitur er det stor stråling og du blir lett snøblind hvis brillene ikke duger.
  • Solkrem, 50 faktor. Liten tube med nok krem, max 1 år gammel. Solstift til leppene.

 

2. I sekken

  • Dagstursekk ca. 40 L med plass til hjelm og feste til ski og isøks.


Sikkerhetsutstyr

  • Spade, søkestang, skredsøker
  • Vindsekk skal alltid med! Redder liv og gir ly ved behov. Holde skadet person varm ved ulykker og kan brukes som båre.
  • Navigasjon: Kart, kartmappe, kompass, GPS.
  • Isøks, stegjern, tau og annet sikringsutstyr etter behov.
  • Nødpeilesender, eks. Garmin inReach - redder liv og gjør jobben enkel for redningsfolk
  • Mobiltelefon og/ eller kamera
  • Hodelykt m/ nye batterier til kalde, korte dager.
  • Leatherman (fikse bindinger, staver etc. underveis)
  • DNT-nøkkel
     

Førstehjelp

Ta førstehjelpskurs. Er du mye på tur er det gode sjanser for at du vil komme først til et ulykkessted og da må du vite hvordan du behandler f.eks. et overtråkk eller en brekt arm.

  • Sportsteip. Funker også til reparasjon. Noen har også 50 cm gaffateip surret rundt en stav.
  • Compeed medium
  • Støttebandasje
  • 2-4 paracet. Ved alvorlige ulykker kan det være behov for sterkere saker.
  • Bacimycin sårsalve
  • Personlige medisiner
  • 4 m dopapir + fyrstikker (papir brennes og graves ned sammen med møkk). Les om sporløs ferdsel

 

Mat og drikke

  • Brødskiver. Kombiner gjerne med næringsrik Real Turmat Suppe (kroppen trenger væske)
  • Nøtter, tørket frukt, tørket kjøtt, energibar, sjokolade etc.
  • Energidrikk, solbærtoddy, sjokolade etc.
  • Termos (0,7 l). Droppes på langtur pga. vekt.
  • 1 stk Nalgene 0,9 l flaske el.l. med varm saft, pakk inn i dunjakke etc. Bland med snø underveis for økt væske. Ved behov kan du oppbevare flaska innenfor jakka for å smelte snø og få kroppsvarm væske. Varm drikke er bedre enn kald fordi kroppen sparer energi på å ikke varme opp væske. Saft gir blodsukker og energi.
  • Mini-brenner til snøsmelting kan inngå i fellesutstyr på lange turer.
  • 3-4 m dopapir + fyrstikker. Papir brennes og graves ned sammen med møkk.

 

3. Randonee-utstyr

Ta godt vare på føttene. Sko og sokker må testes godt før lange toppturer. Merker du ubehag underveis må du stoppe straks og justere.

Tenk vekt når du velger utstyr! 1 kg på foten tilsvarer 4 kg i sekken. Skal du bruke penger på noe, så invester i gode støvler som både er gode å gå og kjøre i. Ikke for store - ikke for små. Prøv ulike typer støvler - noen føtter er smale, noen er brede. Du må ha plass til 1 par tynne og 1 par tykkere sokker.

  • Hjelm
  • Støvler
  • Anatomiske såler i innerstøvel gir varme, bedre kraftoverføring og blodgjennomstrømning
  • Ski
  • Feller til ski. Vurder å ta ha med 1 ekstra felle i fellesutstyret som enkelt kan festes med gaffa- eller sportsteip.
  • Bindinger - velg lett, med stoppere! De aller letteste er ofte mindre stabile.
  • Staver. Med ett ledd kan mindre gå galt. Stor trinse funker best i løssnø.
  • Skarejern gir feste og trygghet i isete bakker.
  • Slalombriller /goggles

 

4. Tips om snøskred


Sporløs ferdsel

  • Dropp unødvendig emballasje.
  • Ta med egen og andres søppel hjem.
  • Ikke grav matavfall ned i snøen, da dukker det opp til våren.
  • Dopapir brennes og graves ned sammen med møkk. Les mer om sporløs ferdsel

 

Pakkelisten er utarbeidet i samarbeid med Brynjes ambassadører, friluftsglede.no og ledende guider. Vi håper listen vil inspirere mange til å komme seg ut på tur. Har du innspill som kan gjøre pakkelisten bedre, hører vi gjerne fra deg!


Lenker
Language
Min side