Til toppen

Pakkeliste for topptur på randonee-ski


Denne pakkelisten er beregnet på toppturer med randonee-ski i fjellet. Du må selv vurdere hva og hvor mye du trenger avhengig av turens lengde, temperatur og værforhold.

Dekktrening gjør deg sterk før topptur

Hvordan kle seg for ikke å fryse

 

Om vekt og utstyr

  • Velg utstyr med lav vekt og som tar liten plass (komprimerbarhet). Mindre slit gjør turopplevelsen bedre og reduserer risikoen for skader og ulykker. Uhell skjer oftest på returen fordi man er sliten. Lav vekt gir mer energi og overskudd når avgjørelser skal tas. Lav vekt må ikke gå ut over sikkerheten, og du må vurdere hva du tar med deg avhengig av hva slags tur du skal på. Langtur krever mer enn en kort tur fra hytte.
  • Fellesutstyr: Alle må ikke ta ha med selg alt. Vurder hvilke ting dere kan dele på og bære.
  • Gjenbruk: Brukt randonee-turutstyr fungerer utmerket
    - Prøv flere typer støvler. Når du vet hva du skal ha kan du gjerne kjøpe brukt.
    - Impulskjøp øker sjansene for bomkjøp. Spør andre om råd!
    - Planlegg kjøp! Dyrt utstyr er ofte rimeligere sent på sesongen eller hvis du er tidlig ute.
  • Velg utstyr med høy kvalitet og slitestyrke. Jo lengre du bruker utstyret ditt, jo bedre er det for lommeboka, naturen og miljøet. 

 

1. På kroppen når du går

 

Overkropp

  • Sports-BH: Ull-bh på kalde dager, syntet-BH på vårski.
  • Super Thermo netting trøye m/ rund hals innerst mot huden. På varmere dager (ca. 0 til -3) trenger du kun netting under skalljakka, særlig hvis turen starter i oppoverbakke.
  • Skalljakke: Robust jakke for kalde turer, lett softshell vindjakke jakke med hette på vårski. Softshell puster bedre enn GoreTex.

Nedentil

  • Truse: Tynn, syntetisk som tørker kjapt og ikke sklir opp i ræva. IKKE bomull.
  • Super Thermo netting stilongs (lang) innerst mot huden på kalde dager. Kort netting stilongs på varme dager.
  • Ull-boxer – utenpå nettingen. Holder deg varm på rompe/lår.
  • Ullstilongs - utenpå netting og boxer på svært kalde dager.
  • Lange alpinsokker: Tykke for vinter – tynnere til vårski. Eventuelt tynne innerst og tykke utenpå.
  • Skallbukse: Lett softshell-bukse som gir god bevegelsesfrihet, puster godt og ha gode luftemuligheter langs beina. Det må være plass til flere lag under, spesielt på baken. Trang skallbukse er ikke sexy – det gjør deg kald. Må være vide nok nederst til å tre utenpå randostøvlene.

Hode og hender

  • Arctic lue
  • Hansker (hummerhansker hvis du fryser lett på fingrene)
  • Buff. Kan også brukes til å binde sammen skituppene når de bæres på sekken.

 

2. I sekken


Sikkerhetsutstyr

  • Spade, søkestang, skredsøker
    ASSS = «Alltid spade, skredsøker, søkestang». Det er to gode grunner til at du skal ha med og kunne bruke skredutstyr: 1) Andre kan redde deg hvis uhellet er ute 2) Du er i stand til å finne og grave ut andre som blir tatt av skred. Med snøspaden kan du også bruke til å grave snøhule, fjerne snø og is som ligger foran ei hyttedør eller bare for å grave ut en god «snøsofa» å sitte på i lunsjen.
  • Vindsekk skal alltid med! Superlett vindsekk eller Hunter foret vindsekk (korte, kalde turer). Redder liv og gir ly ved behov. Holde skadet person varm ved ulykker og kan brukes som båre.
  • Navigasjon: Kart, kartmappe, kompass, GPS.
  • Isøks, stegjern, tau og annet sikringsutstyr etter behov.
  • Nødpeilesender, eks. Garmin inReach - redder liv og gjør jobben enkel for redningsfolk
  • Mobiltelefon og/ eller kamera
  • Hodelykt m/ nye batterier til kalde, korte dager.
  • Leatherman (fikse bindinger, staver etc. underveis)
  • Solbriller. Gjerne brebriller. Må dekke godt på sidene. På vårskitur er det stor stråling og du blir lett snøblind hvis brillene ikke duger.
  • Solkrem, 30 – 50 faktor, liten tube med nok krem.
  • DNT-nøkkel
     

Førstehjelp

Ta førstehjelpskurs. Er du mye på tur er det gode sjanser for at du vil komme først til et ulykkessted og da må du vite hvordan du behandler f.eks. et overtråkk eller en brekt arm.

  • Skistaver kan brukes til å spjelke brukket ben etc.
  • Sportsteip. Funker også til reparasjon. Noen har også 50 cm gaffateip surret rundt en stav m/ 15 cm tynn ulltråd som viser vindretning og hjelper deg å gå rettere når det er dårlig sikt.
  • Compeed, medium str.
  • Støttebandasje
  • 2 stk smertestillende tabletter. Trengs ved ulykker.
  • Bacimycin sårsalve
  • Personlige medisiner

Mat og drikke

  • Brødskiver. Kombiner gjerne med næringsrik Real Turmat Suppe (kroppen trenger væske)
  • Nøtter, tørket frukt, tørket kjøtt, energibar, sjokolade etc.
  • Energidrikk, solbærtoddy, sjokolade etc.
  • Termos (0,7 l). Droppes på langtur pga. vekt.
  • 1 stk Nalgene 0,9 l flaske el.l. med varm saft, pakk inn i dunjakke etc. Bland med snø underveis for økt væske. Ved behov kan du oppbevare flaska innenfor jakka for å smelte snø og få kroppsvarm væske. Varm drikke er bedre enn kald fordi kroppen sparer energi på å ikke varme opp væske. Saft gir blodsukker og energi.
  • Mini-brenner til snøsmelting kan inngå i fellesutstyr på lange turer.
  • 3-4 m dopapir + fyrstikker. Papir brennes og graves ned sammen med møkk.

 

3. Randonee-utstyr

Ta godt vare på føttene. Sko og sokker må testes godt før lange toppturer. Merker du ubehag underveis må du stoppe straks og justere.

Tenk vekt når du velger utstyr! 1 kg på foten tilsvarer 4 kg i sekken. Skal du bruke penger på noe, så invester i gode støvler som både er gode å gå og kjøre i. Ikke for store - ikke for små. Prøv ulike typer støvler - noen føtter er smale, noen er brede. Du må ha plass til 1 par tynne og 1 par tykkere sokker.

  • Hjelm
  • Slalombriller /goggles (ikke for lyse, ikke for mørke)
  • Støvler - eks. Vega
  • Anatomiske såler i innerstøvel gir varme, bedre kraftoverføring og blodgjennomstrømning
  • Ski
  • Feller til ski. Vurder å ta ha med 1 ekstra felle i fellesutstyret som enkelt kan festes med gaffa- eller sportsteip.
  • Bindinger - velg lett, med stoppere! De aller letteste er ofte mindre stabile.
  • Staver. Med ett ledd kan mindre gå galt. Stor trinse funker best i løssnø.
  • Skarejern gir feste og trygghet i isete bakker.
     

4. Tips om snøskred


Sporløs ferdsel

  • Dropp unødvendig emballasje.
  • Ta med egen og andres søppel hjem.
  • Ikke grav matavfall ned i snøen, da dukker det opp til våren.


Les mer om sporløs ferdsel
 

Om pakkelisten

Pakkelisten er utarbeidet i samarbeid med Brynjes ambassadører, ledende guider og erfarne turfolk. Fjell-guiden Eirik Schøning / Steigen Mountain Guides har overordnet ansvar for listen.

Vi håper listen vil inspirere mange til å komme seg ut på tur. Har du innspill som kan gjøre pakkelisten bedre, hører vi gjerne fra deg!

 

Se også:


Da Tenzing Norgay og Sir Edmund Hillary kom først til topps på Mt. Everest i 1953, var det med Brynje innerst mot huden. Les historien om helsetrøya her