Til toppen

Tips for å overnatte under åpen himmel


Enten du skal sove ute i fjell, skog eller mark er det de samme prinsippene som gjelder for å ha en god natt. Her er gode tips til hva du bør tenke på for å sove godt og holde varmen.
 

Pakkeliste for fottur / fjelltur med overnatting i telt

Hvordan kle seg for ikke å fryse
 

  • Tipsene er laget med tanke på overnatting under åpen himmel høst, vinter og vår når det er kaldt ute.

  • I fjellet kan vær og vind skifte fort, så pakk for vår/høst selv om det er sommer.

  • Du må selv vurdere hva og hvor mye du trenger avhengig av turens lengde, temperatur og værforhold.


Vekt, gjenbruk og kvalitet

  • Velg utstyr som har lav vekt og tar liten plass (komprimerbarhet). Mindre slit gjør turopplevelsen bedre og reduserer risikoen for skader.
  • Velg utstyr med høy kvalitet og slitestyrke. Jo lengre du bruker utstyret, jo bedre er det både for lommeboka og naturen. Om Brynje, natur og samfunnsansvar
  • Mye brukt turutstyr fungerer utmerket!

Begynn i det små

Test ut bekledning, sovepose og underlag før du drar på langtur. Start gjerne på verandaen, gressplenen eller i nærmarka. På den måten kan du alltids foreta en kontrollert tilbaketrekning til heimen om ting skulle skjære seg. Når du føler deg trygg på deg selv, utstyret og rutinene kan du begynne å sove ute når det er kaldere, gå lengre turer og ta med unger.


Finn et bra sted

  • Kort avstand til vann er en fordel.
  • Legg deg i le for vind. Er det mygg og knott vil et vinddrag være å foretrekke.
  • Pass på at bakken er flat og uten stein og røtter som stikker opp.
  • Unngå kalde groper og steder med mye vann i bakken.
  • Legg deg slik at morgensolen varmer deg og leirplassen.
  • En fjelltopp med bra utsyn er ikke å forakte...

Fjellduk, liggeunderlag og sovepose

Det er bra både for lommeboka og naturen hvis du velger turutstyr med mange bruksområder. Med primaloft-fòret fjellduk kan du sove under åpen himmel hele året, også i fjellet hvor det er dårlig med trær. Duken gir deg ly i vinterfjellet og fungerer også som ekstra teltbunn og bedding når du går med pulk. Med fjellduk klarer du deg sannsynligvis også med bare to soveposer; en tykk vinterpose og en 3-sesongs pose. Duken gir ekstra varme og beskytter både deg og soveposen mot snødryss, rim, vind og nedbør. Den avgir også lite kondens slik at soveposen holder seg tørr.

Slik gjør du:

  • Inni fjellduken legger du et vanlig skumplastunderlag nederst. Dette laget isolerer mot kulde som trekker opp fra bakken og redder deg dersom det oppblåsbare underlaget svikter.
  • Oppå skumplast legger du oppblåsbart liggeunderlag som pumpes opp «passe» - verken for hardt eller for mykt.
  • Øverst legger du soveposen. Bind soveposen sammen i enden med en snor dersom den er for lang; hvis ikke blir du lett kald på føttene.
  • Bruk silkelakenpose i soveposen for å øke temperaturen og beskytte soveposen (økt hygiene).
  • Dunjakken er super som pute; stapp den i ei ulltrøye og knyt i ermene.


God sovepose er viktig. 
Syntetiske soveposer er tyngre, men tåler mer fukt og kan vaskes. Dunposer er herlige når det er kaldt, veier lite og tar liten plass i kompresjonstrekk. Soveposen bør – sammen med foret fjellduk, silkelakenpose og ull/netting på kroppen – være minst 10 grader varmere enn meldt på YR.no.

Hvis det er meldt -5 på natta, kan du velge:

Dunsovepose, comfort-temperatur -5
+ Fjellduk (-4)
+ Silkelakenpose (-2)
+ Arctic netting og ull på kroppen (-4)
————————————————————–
= Du er rigget for å tåle -15 og kommer sannsynligvis ikke til å fryse


Bekledning

Kroppen er selve "ovnen" som skal varme opp luften i soveposen. Har du på for mye klær, klarer ikke kroppen å slippe ut nok varme, og da blir soveposen et kjøligere sted. Kunsten er å kle på seg akkurat nok slik at kroppen er varm samtidig som luften i soveposen varmes opp.


Kalde netter - vi anbefaler disse plaggene:

- Med balaclava holder du deg varm på hals og hode (lue sklir lett av)
- Utenpå ullsokk kan du ha raggsokk, tynne kartanker el.l.

 

Varme(re) netter - vi anbefaler disse plaggene:


Før leggetid: Varmeflaske og blodomløp

Legg ei flaske med varmt vann (ikke kokende) i bunnen av soveposen. Da får du deilig lunk til føttene, og det kroppstempererte vannet er kjekt å ha til frokost slik at du slipper å smelte snø. Mens soveposen varmes opp kan du gå deg en liten kveldstur for å få i gang blodomløpet.

Vi anbefaler gryteretter fra Real Turmat som gir varme innabords. Dette er velsmakende, næringsrik mat som tilberedes raskt og enkelt med kun kokende vann. Posene veier lite og tar liten plass i sekken. Spis gjerne mens du sitter/ligger i sovepose og/eller fjellduk.

 

Tørk fuktige plagg i soveposen

Tørk skosåler og fuktige plagg i soveposen slik at du kan bruke det når du våkner neste dag. Hvis du IKKE tørker tøyet ditt, fylles sekken opp av vått tøy, noe som kan bli både ubehagelig og gå på sikkerheten løs. Fordel plaggene langs kroppen din; våte plagg i klump nederst tørker dårlig. Bruk Super Thermo netting innerst mot huden når du går, da får du mindre vått tøy å tørke! 

Ta med sko og sekk inn i fjellduken, da slipper du at det blir vått av rim og snøkorn. Er det meldt våt nedbør kan du gjerne ta med en liten presenning og legge over deg i tillegg.


Kom deg på do

Gå på do før du køyer. Det er kaldt å fly på do om natta, og kroppen bruker energi på å holde seg. Hvis du plutselig må på do er det best å få det raskt unnagjort slik at du kan sove godt etterpå! Ha hodelykt og dopapir lett tilgjengelig. Fotposer er også smart hvis det er snø.


Sporløs ferdsel

  • Bruk gamle bålplasser. Ikke ødelegg vegetasjon/stein/fjell. Husk bålforbud 15/4 - 15/9.
  • Bruk billig/nedbrytbart dopapir. Brenn eller grav ned. 
  • Brenn rester på bålet.
  • Ta med egen og andres søppel hjem.
  • Dropp unødvendig emballasje.
  • Matavfall kastes kun på langtur, alltid på usynlig sted. Ikke grav ned i snøen, da dukker det opp til våren.
  • Hundeposen skal hjem. Droppes på langtur.
  • Sjekk leirplassen nøye før du drar videre.


Les mer om sporløs ferdsel

 

Om denne siden

Tipsene på denne siden er utarbeidet i samarbeid med Brynjes ambassadører og friluftsglede.no og erfarne turfolk. Vi håper listen vil inspirere mange til å komme seg ut under stjernehimmelen. Har du innspill som kan gjøre siden bedre, hører vi gjerne fra deg.

 

Se også:


Da Tenzing Norgay og Sir Edmund Hillary kom først til topps på Mt. Everest i 1953, var det med Brynje innerst mot huden. Les historien om helsetrøya her